Afbeeldingen op je website of webwinkel

Afbeeldingen op je website of webwinkel

Afbeeldingen op je website of in je webwinkel; het is zo eenvoudig om dit te doen. Maar doe je het ook op de juiste manier? Iedereen wil natuurlijk zijn website zo hoog mogelijk in de zoekmachines, maar wat kun je nou doen om dit te bereiken?

Formaat van je afbeelding

Stel je plaatst in het contactformulier een foto van je pand of misschien wel van jezelf. Wij maakten een foto met een Samsung Galaxy Note 4. Deze was standaard 5,90 MB met de afmeting 5312 x 2988. Deze foto is nog scherp op een grote TV, echter deze foto komt naast je contactpagina te staan. Je kunt via Webtrompet eenvoudig je foto’s op het juiste formaat instellen, maar dit betekent niet dat de foto daadwerkelijk kleiner wordt. De foto blijft even groot, maar de weergave is kleiner. Nu duurt het dus onnodig langer voordat je website geladen is. Dit is niet voordelig voor de ranking in de zoekmachines en bezoekers van de website haken af omdat het laden te lang duurt. Met het programma Image Resizer for Windows hebben wij dezelfde foto tot het formaat van 158 KB met de afmeting van 853 x 480 gemaakt. Een stuk kleiner en sneller. Dit programma kan ook eenvoudig complete fotoalbums in een keer van formaat veranderen ennnn…. is 100% gratis!!!

De naam

Geef je afbeelding een duidelijke naam. Nee, geen complete zinnen, maar duidelijk in 1 tot 3 woorden wat het is. Bijvoorbeeld: logo-webtrompet.jpg De zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing lezen simpelweg de titel om erachter te komen wat er op een foto staat. Als 20160717_202422.jpg de naam van je afbeelding is begrijpen de zoekmachines dit niet.

Uploaden en instellen

Nadat je een afbeelding hebt geüpload is het belangrijk deze te voorzien van zoveel mogelijk informatie. In de afbeelding hieronder is te zien dat dit om een logo gaat en er dus niet bijzonder veel over te vertellen is. Eigenlijk hadden we hier wel een beetje beter ons best kunnen doen, okéé.

URL: Hier is je afbeelding geüpload. Dit wordt automatisch geordend in mappen op maanden en jaartal. Dit heeft, voor zover bekend, verder ook geen invloed op de zoekmachines.

Titel: Hier wordt automatisch de naam van de afbeelding ingevoerd. Het is verstandig dit zo te houden

Onderschrift: De tekst die je hier invoert is zichtbaar op je website. Je kunt hier voor je bezoekers een stukje tekst plaatsen. Ook zullen de zoekmachines gretig gebruik maken van deze informatie

Alt-tekst: Dit laat de website zien als er geen afbeelding weergeven wordt. Tja, dit bepaal je niet altijd zelf. Er bestaan browsers die geen afbeeldingen laten zien, maar enkel de alt tekst om data te besparen. Iets wat vaker voorkomt is software voor bijvoorbeeld mensen die blind zijn. Deze lezen voor wat er op een website staat. Software kan een afbeelding niet begrijpen en voorlezen wat er te zien is. Deze lezen de Alt tekst voor. Erg belangrijk dus! Maak ook dit niet te lang.

Beschrijving: Een langere beschrijving van de afbeelding. Hier kun je helemaal beschrijven wat er te zien is. Dit zien bezoekers op de website niet, maar wordt wel opgepakt door de zoekmachines.

afbeelding-uploaden

Omringende tekst

Teksten die om afbeeldingen staan worden in verband gebracht met de afbeelding. Dit is het handigste te doen via het Onderschrift wat we hiervoor beschreven.

Dit is een voorbeeld van een onderschrift

Dit is een voorbeeld van een onderschrift

Hoe vaak is je afbeelding te vinden op de website

Je kunt je afbeelding meerdere keren op je website plaatsen. Je upload je afbeelding dus 1 keer en laat hem bijvoorbeeld op 3 pagina’s van de website terug komen. De meesten kiezen er bijvoorbeeld voor om een logo op elke pagina terug te laten komen. Zoekmachines zien dit dan als een belangrijke afbeelding.

 

Er zijn nog veel meer tips en trucs om afbeeldingen goed vindbaar te laten maken. Alles wat hier staat zijn enkele belangrijke tips, maar soms komt iets simpelweg niet uit. Als je website er bijvoorbeeld niet beter van wordt om een onderschrift bij een afbeelding te plaatsen doe dit dan ook niet. Uiteindelijk moet je website of webwinkel wel duidelijk en bruikbaar zijn voor bezoekers.

Laat een reactie achter