Diversiteit aan producten in je webwinkel

Dit onderwerp wordt vaak onderschat, maar is erg belangrijk: de diversiteit aan producten. Hiermee bedoel ik niet dat je naast herenkleding ook stoeptegels moet verkopen, maar wel producten met verschillende prijzen en kwaliteitsniveaus. Het kan zomaar zijn dat je alleen topmerken verkoopt. Dit is een mooie uitzondering, nouja uitzondering? Het moet in perspectief bekeken worden. Als je dure kleding verkoopt verwachten bezoekers niet ineens een shirt van bijvoorbeeld het merk Chanel voor € 5,-

Terug naar de moraal van mijn verhaal. Je hebt drie verschillende Tv’s. 

  • TV 1 – € 89,-
  • TV 2 – € 95-
  • TV 3 – € 140,-

3x koffie

Psychologisch gezien kiezen mensen voor TV 2. Simpelweg omdat ze onbewust denken dat TV1 goedkoop en wellicht rommel is. TV 3 ligt vaak iets boven het budget omdat deze duurder is dan de gemiddelde TV (Mijn prijzen zijn niet op waarheid gebaseerd). Dus dan wordt het TV 2. Grote bedrijven kopen ook altijd meer in van het product in het midden qua prijs. Dit ligt weer iets anders dan met een kledingwinkel aangezien bovenstaande om kwaliteit gaat en een kledingwinkel vaak om smaak.

Daarnaast moet er een bepaald aanbod zijn. Als jouw webwinkel 3 verschillende broeken verkoopt, maar geen truien. De concurrent heeft wel beide, dan is de kans groot dat de klant naar de concurrent gaat. Ook al ben je goedkoper en zelfs als de verzendkosten gratis zijn. Met kleding zitten we dan wederom weer met de smaakkwestie. Heeft de concurrent een totaal ander aanbod aan broeken kan het natuurlijk ook zo zijn dat de bezoeker toch liever de broek uit jouw webwinkel kiest. Koppelverkoop werkt dus eigenlijk ook zo vanuit de klant.

Het laatste punt qua variatie betreft dan eindelijk, zoals ik aan het begin schreef, de prijs. Jij verkoopt herenkleding. Daarbij ook herenschoen, 3 soorten. Goedkoop, middel en duur. De middelste prijs wordt het meeste verkocht voor € 45 ,-. Wellicht is een zeer goedkoop lokkertje de aanleiding van deze aankoop geweest. Als iemand bijvoorbeeld eigenlijk veters zocht die jij verkoopt voor €3,- kan het goed zijn dat er een grotere aankoop in het verschiet ligt. Het kan best zo zijn dat iemand eerst alleen die veters bestelt met een marge van een paar cent. Maar zoals iedereen weet: wie het kleine niet eert is het grote niet weerd; die geldt hier dubbel en dwars. Want als de klant een leuk koopje heeft: toch kwaliteit, makkelijk kon betalen en het product snel in huis heeft kan een nieuwe bestelling in aantocht zijn. Soms moeten klanten nog even herinnerd worden aan je bestelling. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een nieuwsbrief, of door online op te blijven vallen.

Bij Webtrompet zelf heb je de keuze uit 2 producten. Namelijk een website of een webwinkel. Los zijn daarbij nog domeinnamen te koop. Dit is dus niet bepaald keiharde marketing zoals hierboven. Webtrompet reageert meer op vraag en aanbod.

Er zijn meerdere trucjes om mensen bijvoorbeeld naar je webwinkel te lokken of om ze juist dat éne bepaalde product te laten kopen in je webwinkel. Hier zullen we zeker meerdere blogs aan wijden.

Laat een reactie achter