Wat is Guerrilla marketing

Guerrilla MarketingAls startende ondernemer zoek je altijd naar mogelijkheden om je bedrijf op te laten vallen. één van mooiste marketing strategieën voor een starter is guerrilla marketing.

Guerrillamarketing is vaak erg goedkoop, maar ontzettend effectief. Met deze manier van marketing probeer je namelijk je publiek te bereiken door middel van een ludieke actie. Een voorbeeld is een hotel die kleine vlaggetjes in hondenpoep stak. Dit was ook direct de eerste vorm van guerrilla marketing die we in Nederland zagen.

Voor dat je direct begint met het drukken van vlaggetjes, lees even verder. De manier van marketing is niet bepaald iets om even snel te bedenken zonder je eerst te verdiepen. Het kan namelijk ook heel makkelijk omslaan met juist negatieve gevolgen voor je bedrijf. Wellicht heb je via Webtrompet al een website of webwinkel, maar hoe komen die bezoekers nou?

 

Ga van het internet af!

Ondanks dat er ook zeker voorbeelden van online guerrilla marketing campagnes die succesvol waren zijn, werkt offline toch het beste. Wil je toch vooral online blijven? Geeft je product of dienst dan eens gratis weg, of geef bijvoorbeeld een webinar. Buiten het internet heb je meer mogelijkheden en betere kansen. Online kan iemand met een groter budget meer bereiken. Dit is de reden dat Webtrompet geen jaarcontracten aanbiedt. Voor een paar euro kun je dus een website of webwinkel voor een korte periode nemen. Een landingspagina wordt dit veelal genoemd.

Het mooie van offline een strategie bedenken is de gelijke kansen. Jij kunt een beter idee bedenken dan welke marketeer ook! Een marketeer weet hoe je ideeën maakt en heeft als voordeel dat ze weten hoe dit toe te passen. Stel je voor dat een marketeer een winst van 10.000 zou kunnen geven. Jij bedenkt een geniale campagne, maar weet niet goed hoe je deze inzet. Dit zorgt ervoor dat je campagne 50% van zijn kracht verliest. Dan heb je nog steeds 5.000 winst. Dus laat je niet van de wijs brengen. Je hebt als startend ondernemer geen dure marketeer nodig, dit kun jij (nu nog) prima zelf. Richard Brandson, groot fan van Guerrilla marketing, deed het de eerste jaren ook zonder marketeer! Brandson is een mooi voorbeeld van een creatieveling op het gebied van heel veel aandacht voor weinig geld. Wie boeken van Richard Brandson en/of Virgin (Zijn bedrijf) heeft gelezen kan hier ook veel van leren.

 

Wees origineel

Je kunt nu natuurlijk kijken naar succesvolle guerrilla campagnes die in het verleden succesvol waren. Helaas gaat deze vlieger niet helemaal op. Het is niet zo dat je verplicht bent om aan een waslijst aan regels op te volgende voordat je het guerrilla marketing mag noemen. Wel is het belangrijk, om de kans van slagen groter te maken, om iets unieks te doen.

Verras mensen
Een sterk onderdeel van een Guerrilla campagne is het verrassende element. En je hoeft niet eens perse achter een boom te gaan staan en mensen te laten schrikken. Je kunt mensen simpelweg verrassen door bijvoorbeeld een opvallende vertoning.

Het juiste moment kiezen
Zorg ervoor dat je actie altijd gepast en op het juiste moment is. Je kan een Guerrilla campagne een beetje met een mop vergelijken. Om mensen te laten lachen moet je een bepaalde timing hebben. Ook het nieuws volgen om ervoor te zorgen dat je niet een gevoelig punt aansnijdt is een aanrader. Nogmaals: dergelijke campagnes kunnen ook vrij makkelijk omslaan.

 

Sympathie

Tot slot moet je campagne natuurlijk wel de juiste sympathie opleveren. Als mensen dankzij je campagne geen prettig gevoel meer bij jou als ondernemer of je product/dienst hebben, dan is je campagne dus omgeslagen. Het is niet makkelijk om dit van te voren in te schatten. Doe voldoende onderzoek naar jouw idee. Er zijn genoeg boeken te vinden over bijvoorbeeld de werking van het menselijk brein. Wellicht kun je hier meer informatie over vinden. Ga gewoon eens een middag in de bibliotheek zitten en je kunt een leuk idee bedenken en uitwerken. Wellicht kun je lopend naar de bibliotheek gaan, want op deze manier krijg je (bewezen) de beste ideeën en inspiratie.

Mocht je nou dieper willen ingaan op guerrilla marketing dan raad ik je aan een boek te kopen of te lenen. Wellicht zou je dit kunnen combineren met bovenstaande tip. Op het moment van schrijven is het boek “Guerrilla marketing : nieuwe sluiproutes naar het hart van je klant” uitgeleend in de bibliotheek van Heerenveen. Deze ligt even op mijn bureau, vandaar ook de blog. Wellicht dat ik dus binnenkort wat dieper op de materie in ga, maar ik zal je zeker aanraden om boeken over marketing te gaan lezen.

Laat een reactie achter