Instellingen

Hier kun je alle instellingen van je webwinkel langslopen. Het volgende kun je aanpassen:

Algemeen

  • Winkellocatie  – De locatie waar jij zit
  • Verkooplocatie(s)  – Aan welke land(en) je verkoopt
  • Verzendlocatie(s)  – Aan welke land(en) je producten verstuurd.
  • Standaard Klant Locatie  –Klant vinden via IP of moet klant zelf zijn locatie aangeven
  • Activeer belastingen –Wel of geen belasting
  • Winkelmelding -Een melding bovenin je webwinkel zetten

Valuta-opties

  • Valuta – In de meeste gevallen zal dit de euro (€) zijn, je kunt maximaal 1 valuta kiezen
  • Valutasymbool-positie – Waar komt je valuta teken te staan? Voor de € is dit links, met spatie (wordt vaak zonder spatie gedaan, vooral in het Engels)
  • Duizendtalscheiding – Hoe scheiden we een duizendtal? In Euro’s is dit een . Met dollars vaak een ,
  • Decimaalscheiding – Hoe scheiden we een decimalen? In Euro’s is dit een , Met dollars vaak een . (Lekker verwarrend)
  • Aantal decimalen – In Europa gebruiken we vaan 2 decimalen. Dit zijn is het getal achter de , We gebruiken hier van bijvoorbeeld €2,99 en niet €2,999 of €2,9

 

Producten

  • Algemeen
    • Gewichtseenheid – In ons geval vaak KG (Kilogram), LBS of OZ kan ook gekozen worden
    • Afmetingseenheid – In ons geval vaak CM, MM of M. Ook kan het aantal Inch of YD ingesteld worden
    • Reviews / Productbeoordelingen
      • Activeer beoordelingen bij reviews – Deze optie kun je aan of uit zetten
      • Beoordelingen zijn vereist bij het plaatsen van een review  – Deze optie kun je aan of uit zetten
      • “Geverifieerde eigenaar” label tonen voor klant-reviews  – Deze optie kun je aan of uit zetten
      • Alleen reviews van “geverifieerde eigenaren” toestaan  – Deze optie kun je aan of uit zetten
  • Weergave
    • Winkelpagina – Stel deze pagina voor de webwinkel in. Dit hoeft niet als je de installatiewizard gevolgd hebt
    • Winkelpagina-weergave  – Stel deze pagina voor de webwinwkel in. Dit hoeft niet als je de installatiewizard gevolgd hebt
    • Standaard categorieweergave  – Stel deze pagina voor de webwinwkel in. Dit hoeft niet als je de installatiewizard gevolgd hebt
    • Standaard productsortering  – Stel deze pagina voor de webwinkel in. Dit hoeft niet als je de installatiewizard gevolgd hebt
    • Voeg toe aan winkelmand’-functionaliteit  – Deze optie kun je aan of uit zetten
    • Productafbeeldingen
      • Catalogusafbeeldingen – het formaat van de Catalogusafbeeldingen, standaard 300 x 300
      • Productafbeelding  – het formaat van de Productafbeelding, standaard 600 x 600
      • Product-thumbnail  – het formaat van de Product-thumbnail, standaard 180 x 180
        • De afbeeldingen kun je van formaat wijzigen. Ook kun je ze hard bijsnijden zodat je dit zelf niet meer hoeft te doen. Let wel op dat dit simpelweg netter gaat als je met de juiste software (Bijvoorbeld Gimp of Photoshop) de afbeeldingen in het juiste formaat upload.
      • Lightbox voor productafbeeldingen activeren – Als je dit aan ze kun je een afbeelding in de webshop uitvergroten en wordt de achtergrond donkerder.
  • Voorraad
    • Voorraad Beheren – Ja of nee, kortom wil je deze optie aan of uit hebben
    • Voorraad behouden (minuten) Behoud voorraad (voor onbetaalde bestellingen) gedurende x minuten. Wanneer deze limiet is bereikt zal de bestelling die in behandeling is geannuleerd worden. Laat leeg om uit te schakelen.
    • Meldingen
      • Activeer lage-voorraad-meldingen – Krijg een mail als de voorraad bijna op is
      • Activeer uitverkocht-meldingen – Krijg een mail wanneer de voorraad op is
    • Meldingontvanger(s) – Mailadres waar bovenstaande mails eventueel heen gestuurd moeten worden
    • Lage voorraad drempelwaarde – bij hoeveel producten is je voorraad laag te noemen?
    • Uitverkocht-drempelwaarde – Wanneer is je product uitverkocht (Dit zal meestal bij 0 zijn)
    • Uitverkocht Zichtbaarheid – Krijgen klanten uitverkochte artikelen te zien? Met deze opties verdwijnt je product uit de webwinkel
    • Voorraad weergave notatie – zien klanten / bezoekers van je webwinkel of iets op voorraad is ja, of nee? Zo ja: hoe moet dat worden weergegeven.
  • Downloadbare producten
    • Downloadmethode – Mocht je de verschillende opties niet begrijpen, laat dit dan staan zoals dit standaard ingesteld staat (Forceer downloads)
    • Toegangsrestricties
      • Downloaden vereist inloggen – Klant moet een account hebben en kan alleen als hij of zij is ingelogd het product kopen. Gast account niet toegestaan!
      • Geef toegang tot downloadbare producten na betaling  
        Activeer deze optie om toegang te verlenen tot downloads wanneer bestellingen “in behandeling” zijn, in plaats van “afgerond”.

 

Belasting

woocommerce-belasting

Qua belasting is er ook een hoop in te stellen. Er vanuit gaande dat je alleen regels als 6% en 21% hoeft in te voeren, kun je in het submenu klikken op “Standaardtarieven”. Het volgende venster opent zich dan:

woocommerce-belasting2

Je kunt hier eenvoudig belastingregels toepassen. Je kunt door via Gereduceerd tarief of nultarief nog andere belastingstelsels toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld andere tarieven voor andere landen instellen.

 

 

Verzendmethoden

  • Verzend Zones – Stel hier de zones in waar je naar toe verzend. Als je bijvoorbeeld alleen naar de Benelux verzend kun je Nederland, België en Luxemburg allemaal als aparte zone instellen zodat je verschillende tarieven qua verzendkosten kunt instellen. 
  • Verzendmethoden
    • Berekeningen – Je kunt de 2 opties die hier onderstaan aan of uit zetten:
      • Activeer de verzendkostencalculator op de winkelmandpagina
      • Verberg verzendkosten tot er een adres is ingevoerd.
    • Bestemming van de verzending
      • Standaard naar klant verzendadres
      • Standaard naar klant factuuradres
      • Forceer verzending naar klant factuuradres – Bovenste 2 opties lijken mij duidelijk. Als je deze optie aanzet is er voor de klant geen mogelijkheid om een verschil tussen factuur en verzendadres te maken. De factuur en de bestelling gaan naar hetzelfde adres.
  • Verzendklassen – Je kunt hier onderscheidt maken in verschillende variabelen. Bijvoorbeeld: Boven de 10 kilo, of onder de 10 kilo.

 

Afrekenen

  • Afrekenproces
    • Activeer het gebruik van kortingsbonnen – Hiermee kun je kortingsbonnen aanzetten of helemaal uitzetten. Als je dit uitzet krijgen klanten op de afreken- en winkelmand pagina ook niet de vraag of ze een coupon willen invoeren.
    • Kortingsbonnen cumulatief toepassen -Bij gebruik van meerdere kortingsbonnen wordt de eerste kortingsbon toegepast op het volledige bedrag, de tweede kortingbon op het gereduceerde bedrag, enzovoort.
  • Activeer afrekenen als gast – Laat klanten afrekenen zonder een account aan te maken
  • Forceer veilig afrekenen – Aanrader! Op deze manier wordt het voor de klant veiliger om te betalen. Aangezien je een webwinkel hebt hebben wij SSL al op onze servers voor jou aangezet.
  • Gebruik HTTP bij het verlaten van de afrekenpagina
  • Afrekenpagina’s – Deze pagina’s worden automatisch ingesteld door de installatiewizard. Heb je er voor gekozen dit handmatig te willen doen, dan heb je waarschijnlijk geen uitleg meer van ons nodig.
  • Endpoints voor afrekenen – Dit hebben wij al voor je ingesteld. Mocht je dit willen aanpassen, dan heb je hier vast een goede reden voor, en ook hier waarschijnlijk geen uitleg van ons meer nodig.
  • Mollie instellingen – Lees alles over Mollie op deze pagina
  • Betaalgateways
    betaalgateways
    Je kunt hier in 1 oogopslag zien welke betaalgateways geactiveerd zijn. Ook kun je de volgorde aanpassen. Heb je bijvoorbeeld iDEAL ook aanstaan, is het voor klanten van je webwinkel wellicht overzichtelijker als deze boven “Directe bankoverschrijving” staat. Ook kun je ervoor kiezen dat deze standaard aan staat. Buiten alle mogelijkheden met Mollie kun je binnen WooCommerce kiezen voor de volgende opties:
  • Directe bankoverschrijving
    bankoverschrijving
    Klik eerst boven in het menu (Waar in bovenstaande afbeelding de oranje pijl naar wijst) en klik op “Directe bankoverschrijving” om deze in te stellen.

    • Je kunt deze optie dus in of uitschakelen
    • De titel aanpassen (Dit is standaard “Directe bankoverschrijving”) Klant ziet dan bijvoorbeeld in het kassa systeem: Betalen via iDEAL, PayPall, Directe bankoverschrijving
    • En tot slot moet je voor je klanten een Beschrijving en Instructies invoeren. Als je in beide vakken dezelfde tekst invoert ziet klant deze tekst op je website zodra een product besteld is en krijgt de klant het ook nogmaals per mail opgestuurd. Natuurlijk moet je niet vergeten je IBAN in te voeren zodat je klanten weten waar ze het geld naar toe moeten overboeken.
  • Betalingen met cheque – Staat standaard uit en niet bepaald gebruikelijk binnen Europa. Instellingen zullen eventueel voor zich spreken
  • Rembours – Deze optie staat standaard uit. Als je deze optie activeert kan je klant aangeven het bedrag bij de postbode aan de deur te betalen. De instellingen zullen voor zich spreken.
  • PayPal – Let op! Gebruik je Mollie dan raden wij aan de PayPal transacties ook via hen te laten doen, je bent dan namelijk goedkoper uit. Mocht je het toch rechstreeks via je eigen account willen doen is dit zeker mogelijk: Je schakelt ten eerste Paypal in en voert het E-mailadres in dat bij Paypal bekend is. Vervolgens moet je via PayPal wat gegevens aanmaken zoals: PayPal-identiteitstoken, API-gebruikersnaam, API-wachtwoord, API-handtekening. Deze kun je hier weer instellen en daarna zal het werken.
    paypall

 

Accounts

Hier stel je alles in betreft de accounts. Mocht de klant hiervoor (moeten) kiezen kun je hier bepaalde pagina’s aan toewijzen. Je maakt simpelweg een pagina aan ik selecteer deze bij “Mijn Account pagina”. Daarnaast kun je wat opties aanzetten zodat klanten sneller een account maken dan alleen als gast te bestellen.

Tot slot de “Endpoints voor mijn account”

We nemen als voorbeeld de eerste Endpoint voor “Bestellingen”. De Endpoint hiervoor is “orders”. Als de klant, op bijvoorbeeld www.video-tutorial.nl zijn bestelling wil bekijken komt hij of zij nu uit op www.video-tutorial.nl/orders

Voor de zoekmachines is het geen gek idee deze naar het Nederlands te vertalen.

accounts

 

E-mails

Je kunt hier de opmaak van je e-mails aanpassen.

e-mail

  • Je kunt de naam van de afzender aanpassen.
  • Je kunt het E-mailadres waarvan de e-mails afkomstig zijn aanpassen
  • Je kunt een header-afbeelding instellen, bijvoorbeeld je logo
  • De footer tekst kun je aanpassen
  • En tot slot kun je de basiskleur, achtergrondkleur, body achtergrondkleur en body tekstkleur aanpassen. Op deze manier kun je een mail opsturen die voldoet aan de huisstijl van je bedrijf.

Door op de naam vaan de mail of het instelling tekentje (Tandwiel) achter elke mail te klikken kun je nog wat instellingen aanpassen. Deze instellingen zijn echter niet voor de klanten maar voor jou, de beheerder van de webwinkel.

e-mail2

  • Door de mail uit te schakelen worden deze uiteraard helemaal nooit verzonden naar klanten.
  • Je kunt ook een ander e-mail adres invoeren om deze mailt op te ontvangen
  • Je kunt het Onderwerp van de mail aanpassen
  • Je kunt de E-mailkop aanpassen
  • En tot slot het E-mailtype kan aangepast worden. Standaard is dit HTML, maar Platte tekst en Multipart is ook mogelijk