Hulp webwinkel

Bij deze tutorials gaan we ervan uit dat je de basisbegrippen beheerst. Dit gaat enkel en alleen over het webwinkel gedeelte. Heb je hulp nodig bij het maken van artikelen, instellen van widgets of wil je weten hoe je website een mooi design krijgt. Dan raden wij je aan deze FAQ erbij te pakken.

Beginnen met de webwinkel

Je kunt bij Webtrompet direct een webwinkel bestellen, maar het kan ook zijn dat je je website besluit te upgraden naar een webwinkel. Je raakt in dit geval niks van je gegevens kwijt. Alle instellingen, thema’s, teksten, enzovoort blijven zoals ze waren. Er wordt alleen een webwinkel systeem aan je dashboard gekoppeld. Het webwinkel systeem dat wij gebruiken heet WooCommerce. Wij hebben hiervoor gekozen omdat het een zeer krachtig en open source webwinkelsysteem is. Op deze manier houden wij de kosten voor je laag omdat wij alleen de servers klaar moeten stomen voor een dergelijk zwaar systeem.

Zodra je op je dashboard komt zal je een aantal dingen opvallen ten opzichte van alleen de website.

Beginnen WooCommerce Webwinkel

Op het dashboard zelf zie je de nieuwste reviews die klanten op je producten hebben gegeven. Ook zie je een mooi overzicht van je omzet, nieuwe bestellingen, bestellingen in de wacht, producten die bijna door hun voorraad heen zijn en producten die helemaal uitverkocht zijn. In het menu aan de linkerkant zijn 2 opties bijgekomen. WooCommerce en producten, deze gaan we in deze FAQ uitgebreid onderzoeken. Je kunt de eerste keer ook de Installatiewizard gebruiken om alles in te stellen. Dit raden wij dan ook aan. Uiteraard kun je hem ook overslaan en de instellingen handmatig zoals in deze FAQ instellen. Je kunt alle instellingen die je via de Installatiewizard doet weer wijzigen bij instellingen van het webwinkel systeem.

De installatiewizard

Zodra je webwinkel is geactiveerd zie je voor de eerste keer in je Dashboard de vraag of je de installatiewizard wilt uitvoeren. Dit raden wij zeker aan zodat je betaalpagina’s en dergelijke direct worden ingesteld. Deze optie gaat je veel tijd en irritatie besparen. Echter blijft het een keus zodat de iet wat gevorderde klanten de mogelijkheid hebben om alles handmatig uit te voeren.

installatiewizard

We drukken op de paarse knop om de installatiewizard uit te voeren en komen de volgende schermen tegen:

woocommerce-pag1
De intro. Het instellen duurt ongeveer 5 minuten. Eventueel kun je de Wizard op een later moment nogmaals opstarten.

 

 

 

woocommerce-pag2
Dit is vrij belangrijk. Als je deze stap overslaat moet je zelf pagina’s aanmaken voor je Winkel, Winkelmand, Afrekenen en Mijn account.

ZwaailampMocht je dit toch liever zelf doen. Maak dan per shortcode een pagina aan en ze daar de volgende shortcodes op:

Winkelwagen [woocommerce_cart]
Afrekenen [woocommerce_checkout]
Mijn Account – Contains [woocommerce_my_account]

 

 

 

 

 

woocommerce-pag3
Hier voer je alle eenheden in zoals valuta, gewicht en maat.

 

 

 

 

woocommerce-pag4
Hier stel je de belastingtarief in. In de meeste gevallen 21%. Het is mogelijk om verschillende tarieven voor verschillende producten in te voeren. Zo kun je een webwinkel met levensmiddelen 6% en non-food met 21% runnen zonder problemen.

 

 

 

 

 

woocommerce-pag6
En klaar zijn we! Je kunt nu direct beginnen met het toevoegen van producten. Wauw!

Mocht je de installatiewizard hebben afgesloten of wil je deze nogmaals doorlopen, doe dan het volgende: In je Dashboard klik je in het menu aan de linker kant op WooCommerce. Als je dit hebt gedaan klik je rechts bovenin op “Hulp”hulp

 

Een nieuw scherm schuift naar beneden en hier kun je klikken op “Installatiewizard” Deze zal direct starten.installatiewizard

Bestellingen

Zodra je helemaal live bent is dit hopelijk een pagina die je erg vaak moet bezoeken. Hier komen namelijk je bestellingen op binnen.

info Klant krijgt door zijn bestelling een e-mail met bevestiging

woocommerce-bestellingen

Je ziet in 1 oogopslag hoeveel bestellingen er zijn. Ook kun je een status aanpassen. Je kunt bijvoorbeeld een bestelling op ‘in behandeling’ zetten zodat, als er meerdere personen bestellingen verwerken, je niet per ongeluk dubbel werk doet.

Je ziet in deze pagina direct de naam en het adres van je klant. Ook zie het het aantal bestelde artikelen, de datum van bestellingen het bedrag en op welke manier de klant haat betalen / heeft betaald.

Achter elke bestelling zie je de volgende icoontjes:

in-behandeling In behandeling: Klant krijg een e-mail. Deze optie is handig als er bijvoorbeeld producten uit een magazijn gehaald moeten worden. De klant wordt zo op de hoogte gehouden en in geval van meerdere personeelsleden voorkomt je dubbel wek. Je kunt deze stap ook overslaan en zodra je een pakket verzameld hebt direct op afgerond klikken.

 

afgerondAfgerond: De klant krijgt wederom een e-mail. Deze optie is daarnaast erg handig voor je eigen administratie. Een pakket komt dan netjes op afgerond te staan zodat je deze niet per ongeluk 2 keer verstuurd.

 

bekijkBekijk: Als je hier op klikt kom je op de volgende pagina terecht:

 

woocommerce-bekijk

Kortom: een duidelijk overzicht van klantgegevens (Je ziet nu ook of er verschil is tussen factuur en verzendadres, voor het geval de factuur ook per post verzonden wordt. Daarnaast zijn ook dingen als IP adres zichtbaar) en de bestelling. Ook kun je vanuit hier de:

  • Bestelling aanpassen (Producten verwijderen en/of verwijderen)
  • Bestelling annuleren
  • De klant opnieuw een e-mail versturen (Bijvoorbeeld nogmaals de factuur verzenden)
  • Notities voor alleen jezelf of jezelf en de klant maken
  • Adres gegevens van de klant wijzigen
  • Besteld datum en tijdstip aanpassen
  • Aangeven, voor je eigen administratie, of een bedrag terugbetaald is. Bijvoorbeeld ivm garantie

Kortingsbonnen

Je kunt kortingsbonnen aanmaken. Op deze manier kun je bijvoorbeeld in een nieuwsbrief of via social media een leuke actie opzetten zodat mensen een leuke korting kunnen krijgen. Natuurlijk zou je ook een korting voor familie of vrienden kunnen instellen zodat deze niet de volle pond hoeven te betalen.

woocommerce-kortingsbonnen

 

woocommerce kortingsbonnen

Hier kies je wat voor type korting het moet zijn en de waarde. Ook kun je aangeven of de verzending gratis moet zijn. Als laatste kun je nog een vervaldatum instellen. Via het type korting kun je aangeven of dit een vaste korting is (Bijvoorbeeld 5 euro) of een percentage (Bijvoorbeeld 10%)

 

 

 

 

woocommerce kortingsbonnen

Hier geef je aan wat de klant minimaal of maximaal in je winkel besteed moet hebben om gebruik te maken van de korting. Ook je aangeven welke producten uitgesloten zijn van de korting of welke juist enkel zijn toegestaan. Ditzelfde kun je ook per categorie instellen. Als laatste kun je ook bepaalde e-mailadressen van deelname uitsluiten. De mailadressen die je invoert komen op de whitelist, dus alleen e-mail adressen die daar instaan krijgen de korting.

 

woocommerce kortingsbonnen

Tot slot kun je nog aangeven hoe vaak de bon in het algemeen gebruikt mag worden en hoe vaak een klant de bon mag gebruiken. Een bon kan natuurlijk maar 1 keer per bestelling worden ingeleverd.

Rapporten

Draai hier rapporten uit van de verkoop. Je ziet direct in 1 overzicht hoeveel je verkoopt en of er een stijgende of dalende lijn in zit. Je kunt dit per datum, product of categorie opzoeken. Daarnaast kun je per jaar, vorige maand, deze maand, afgelopen 7 dagen of zelf een eigen tijdsbestek kiezen.

Als klap op de vuurpijl kun je je rapport exporteren als CSV bestand.

woocommerce-rapporten

Instellingen

Hier kun je alle instellingen van je webwinkel langslopen. Het volgende kun je aanpassen:

Algemeen

  • Winkellocatie  – De locatie waar jij zit
  • Verkooplocatie(s)  – Aan welke land(en) je verkoopt
  • Verzendlocatie(s)  – Aan welke land(en) je producten verstuurd.
  • Standaard Klant Locatie  –Klant vinden via IP of moet klant zelf zijn locatie aangeven
  • Activeer belastingen –Wel of geen belasting
  • Winkelmelding -Een melding bovenin je webwinkel zetten

Valuta-opties

  • Valuta – In de meeste gevallen zal dit de euro (€) zijn, je kunt maximaal 1 valuta kiezen
  • Valutasymbool-positie – Waar komt je valuta teken te staan? Voor de € is dit links, met spatie (wordt vaak zonder spatie gedaan, vooral in het Engels)
  • Duizendtalscheiding – Hoe scheiden we een duizendtal? In Euro’s is dit een . Met dollars vaak een ,
  • Decimaalscheiding – Hoe scheiden we een decimalen? In Euro’s is dit een , Met dollars vaak een . (Lekker verwarrend)
  • Aantal decimalen – In Europa gebruiken we vaan 2 decimalen. Dit zijn is het getal achter de , We gebruiken hier van bijvoorbeeld €2,99 en niet €2,999 of €2,9

 

Producten

  • Algemeen
    • Gewichtseenheid – In ons geval vaak KG (Kilogram), LBS of OZ kan ook gekozen worden
    • Afmetingseenheid – In ons geval vaak CM, MM of M. Ook kan het aantal Inch of YD ingesteld worden
    • Reviews / Productbeoordelingen
      • Activeer beoordelingen bij reviews – Deze optie kun je aan of uit zetten
      • Beoordelingen zijn vereist bij het plaatsen van een review  – Deze optie kun je aan of uit zetten
      • “Geverifieerde eigenaar” label tonen voor klant-reviews  – Deze optie kun je aan of uit zetten
      • Alleen reviews van “geverifieerde eigenaren” toestaan  – Deze optie kun je aan of uit zetten
  • Weergave
    • Winkelpagina – Stel deze pagina voor de webwinkel in. Dit hoeft niet als je de installatiewizard gevolgd hebt
    • Winkelpagina-weergave  – Stel deze pagina voor de webwinwkel in. Dit hoeft niet als je de installatiewizard gevolgd hebt
    • Standaard categorieweergave  – Stel deze pagina voor de webwinwkel in. Dit hoeft niet als je de installatiewizard gevolgd hebt
    • Standaard productsortering  – Stel deze pagina voor de webwinkel in. Dit hoeft niet als je de installatiewizard gevolgd hebt
    • Voeg toe aan winkelmand’-functionaliteit  – Deze optie kun je aan of uit zetten
    • Productafbeeldingen
      • Catalogusafbeeldingen – het formaat van de Catalogusafbeeldingen, standaard 300 x 300
      • Productafbeelding  – het formaat van de Productafbeelding, standaard 600 x 600
      • Product-thumbnail  – het formaat van de Product-thumbnail, standaard 180 x 180
        • De afbeeldingen kun je van formaat wijzigen. Ook kun je ze hard bijsnijden zodat je dit zelf niet meer hoeft te doen. Let wel op dat dit simpelweg netter gaat als je met de juiste software (Bijvoorbeld Gimp of Photoshop) de afbeeldingen in het juiste formaat upload.
      • Lightbox voor productafbeeldingen activeren – Als je dit aan ze kun je een afbeelding in de webshop uitvergroten en wordt de achtergrond donkerder.
  • Voorraad
    • Voorraad Beheren – Ja of nee, kortom wil je deze optie aan of uit hebben
    • Voorraad behouden (minuten) Behoud voorraad (voor onbetaalde bestellingen) gedurende x minuten. Wanneer deze limiet is bereikt zal de bestelling die in behandeling is geannuleerd worden. Laat leeg om uit te schakelen.
    • Meldingen
      • Activeer lage-voorraad-meldingen – Krijg een mail als de voorraad bijna op is
      • Activeer uitverkocht-meldingen – Krijg een mail wanneer de voorraad op is
    • Meldingontvanger(s) – Mailadres waar bovenstaande mails eventueel heen gestuurd moeten worden
    • Lage voorraad drempelwaarde – bij hoeveel producten is je voorraad laag te noemen?
    • Uitverkocht-drempelwaarde – Wanneer is je product uitverkocht (Dit zal meestal bij 0 zijn)
    • Uitverkocht Zichtbaarheid – Krijgen klanten uitverkochte artikelen te zien? Met deze opties verdwijnt je product uit de webwinkel
    • Voorraad weergave notatie – zien klanten / bezoekers van je webwinkel of iets op voorraad is ja, of nee? Zo ja: hoe moet dat worden weergegeven.
  • Downloadbare producten
    • Downloadmethode – Mocht je de verschillende opties niet begrijpen, laat dit dan staan zoals dit standaard ingesteld staat (Forceer downloads)
    • Toegangsrestricties
      • Downloaden vereist inloggen – Klant moet een account hebben en kan alleen als hij of zij is ingelogd het product kopen. Gast account niet toegestaan!
      • Geef toegang tot downloadbare producten na betaling  
        Activeer deze optie om toegang te verlenen tot downloads wanneer bestellingen “in behandeling” zijn, in plaats van “afgerond”.

 

Belasting

woocommerce-belasting

Qua belasting is er ook een hoop in te stellen. Er vanuit gaande dat je alleen regels als 6% en 21% hoeft in te voeren, kun je in het submenu klikken op “Standaardtarieven”. Het volgende venster opent zich dan:

woocommerce-belasting2

Je kunt hier eenvoudig belastingregels toepassen. Je kunt door via Gereduceerd tarief of nultarief nog andere belastingstelsels toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld andere tarieven voor andere landen instellen.

 

 

Verzendmethoden

  • Verzend Zones – Stel hier de zones in waar je naar toe verzend. Als je bijvoorbeeld alleen naar de Benelux verzend kun je Nederland, België en Luxemburg allemaal als aparte zone instellen zodat je verschillende tarieven qua verzendkosten kunt instellen. 
  • Verzendmethoden
    • Berekeningen – Je kunt de 2 opties die hier onderstaan aan of uit zetten:
      • Activeer de verzendkostencalculator op de winkelmandpagina
      • Verberg verzendkosten tot er een adres is ingevoerd.
    • Bestemming van de verzending
      • Standaard naar klant verzendadres
      • Standaard naar klant factuuradres
      • Forceer verzending naar klant factuuradres – Bovenste 2 opties lijken mij duidelijk. Als je deze optie aanzet is er voor de klant geen mogelijkheid om een verschil tussen factuur en verzendadres te maken. De factuur en de bestelling gaan naar hetzelfde adres.
  • Verzendklassen – Je kunt hier onderscheidt maken in verschillende variabelen. Bijvoorbeeld: Boven de 10 kilo, of onder de 10 kilo.

 

Afrekenen

  • Afrekenproces
    • Activeer het gebruik van kortingsbonnen – Hiermee kun je kortingsbonnen aanzetten of helemaal uitzetten. Als je dit uitzet krijgen klanten op de afreken- en winkelmand pagina ook niet de vraag of ze een coupon willen invoeren.
    • Kortingsbonnen cumulatief toepassen -Bij gebruik van meerdere kortingsbonnen wordt de eerste kortingsbon toegepast op het volledige bedrag, de tweede kortingbon op het gereduceerde bedrag, enzovoort.
  • Activeer afrekenen als gast – Laat klanten afrekenen zonder een account aan te maken
  • Forceer veilig afrekenen – Aanrader! Op deze manier wordt het voor de klant veiliger om te betalen. Aangezien je een webwinkel hebt hebben wij SSL al op onze servers voor jou aangezet.
  • Gebruik HTTP bij het verlaten van de afrekenpagina
  • Afrekenpagina’s – Deze pagina’s worden automatisch ingesteld door de installatiewizard. Heb je er voor gekozen dit handmatig te willen doen, dan heb je waarschijnlijk geen uitleg meer van ons nodig.
  • Endpoints voor afrekenen – Dit hebben wij al voor je ingesteld. Mocht je dit willen aanpassen, dan heb je hier vast een goede reden voor, en ook hier waarschijnlijk geen uitleg van ons meer nodig.
  • Mollie instellingen – Lees alles over Mollie op deze pagina
  • Betaalgateways
    betaalgateways
    Je kunt hier in 1 oogopslag zien welke betaalgateways geactiveerd zijn. Ook kun je de volgorde aanpassen. Heb je bijvoorbeeld iDEAL ook aanstaan, is het voor klanten van je webwinkel wellicht overzichtelijker als deze boven “Directe bankoverschrijving” staat. Ook kun je ervoor kiezen dat deze standaard aan staat. Buiten alle mogelijkheden met Mollie kun je binnen WooCommerce kiezen voor de volgende opties:
  • Directe bankoverschrijving
    bankoverschrijving
    Klik eerst boven in het menu (Waar in bovenstaande afbeelding de oranje pijl naar wijst) en klik op “Directe bankoverschrijving” om deze in te stellen.

    • Je kunt deze optie dus in of uitschakelen
    • De titel aanpassen (Dit is standaard “Directe bankoverschrijving”) Klant ziet dan bijvoorbeeld in het kassa systeem: Betalen via iDEAL, PayPall, Directe bankoverschrijving
    • En tot slot moet je voor je klanten een Beschrijving en Instructies invoeren. Als je in beide vakken dezelfde tekst invoert ziet klant deze tekst op je website zodra een product besteld is en krijgt de klant het ook nogmaals per mail opgestuurd. Natuurlijk moet je niet vergeten je IBAN in te voeren zodat je klanten weten waar ze het geld naar toe moeten overboeken.
  • Betalingen met cheque – Staat standaard uit en niet bepaald gebruikelijk binnen Europa. Instellingen zullen eventueel voor zich spreken
  • Rembours – Deze optie staat standaard uit. Als je deze optie activeert kan je klant aangeven het bedrag bij de postbode aan de deur te betalen. De instellingen zullen voor zich spreken.
  • PayPal – Let op! Gebruik je Mollie dan raden wij aan de PayPal transacties ook via hen te laten doen, je bent dan namelijk goedkoper uit. Mocht je het toch rechstreeks via je eigen account willen doen is dit zeker mogelijk: Je schakelt ten eerste Paypal in en voert het E-mailadres in dat bij Paypal bekend is. Vervolgens moet je via PayPal wat gegevens aanmaken zoals: PayPal-identiteitstoken, API-gebruikersnaam, API-wachtwoord, API-handtekening. Deze kun je hier weer instellen en daarna zal het werken.
    paypall

 

Accounts

Hier stel je alles in betreft de accounts. Mocht de klant hiervoor (moeten) kiezen kun je hier bepaalde pagina’s aan toewijzen. Je maakt simpelweg een pagina aan ik selecteer deze bij “Mijn Account pagina”. Daarnaast kun je wat opties aanzetten zodat klanten sneller een account maken dan alleen als gast te bestellen.

Tot slot de “Endpoints voor mijn account”

We nemen als voorbeeld de eerste Endpoint voor “Bestellingen”. De Endpoint hiervoor is “orders”. Als de klant, op bijvoorbeeld www.video-tutorial.nl zijn bestelling wil bekijken komt hij of zij nu uit op www.video-tutorial.nl/orders

Voor de zoekmachines is het geen gek idee deze naar het Nederlands te vertalen.

accounts

 

E-mails

Je kunt hier de opmaak van je e-mails aanpassen.

e-mail

  • Je kunt de naam van de afzender aanpassen.
  • Je kunt het E-mailadres waarvan de e-mails afkomstig zijn aanpassen
  • Je kunt een header-afbeelding instellen, bijvoorbeeld je logo
  • De footer tekst kun je aanpassen
  • En tot slot kun je de basiskleur, achtergrondkleur, body achtergrondkleur en body tekstkleur aanpassen. Op deze manier kun je een mail opsturen die voldoet aan de huisstijl van je bedrijf.

Door op de naam vaan de mail of het instelling tekentje (Tandwiel) achter elke mail te klikken kun je nog wat instellingen aanpassen. Deze instellingen zijn echter niet voor de klanten maar voor jou, de beheerder van de webwinkel.

e-mail2

  • Door de mail uit te schakelen worden deze uiteraard helemaal nooit verzonden naar klanten.
  • Je kunt ook een ander e-mail adres invoeren om deze mailt op te ontvangen
  • Je kunt het Onderwerp van de mail aanpassen
  • Je kunt de E-mailkop aanpassen
  • En tot slot het E-mailtype kan aangepast worden. Standaard is dit HTML, maar Platte tekst en Multipart is ook mogelijk

 

 

Producten

webwinkel-producten

Hatsikidee! Zie in een oogopslag welke producten je op dit moment hebt. Je ziet de:

  • Naam van product
  • SKU (Artikelnummer)
  • Voorraad
  • Prijs (Met eventuele aanbieding)
  • Categorie(ën) waar product zich in bevind
  • Tags
  • Of een artikel is uitgelicht (komen we later op terug, en zal vooral in masterclass tutorials aan bod komen)
  • Type product (komen we ook later op terug, en zal vooral in masterclass tutorials aan bod komen)
  • De datum wanneer deze gepubliceerd is

Producten toevoegen

product toevoegen

Back-end

product-webwinkel

Front-end

 

Eindelijk! We gaan een product toevoegen! We gaan snel bekijken wat we allemaal moeten invoeren. We beginnen met alles wat in het midden van de pagina staat en gaan naar beneden. Vervolgens lopen we de rechterkant van de deze pagina langs.

producten volgorde

  • We beginnen daarom met de naam van het product in te voeren.
  • Daarna kunnen we het hele verhaal over het product vertellen. Dit is dezelfde editor die je ook gebruikt als je een Pagina of Bericht maakt. Je kunt hier dus ook foto’s, video’s, etc invoeren.

De productgegevens

Je kunt kiezen uit verschillende soorten productgegevens:

  • Simpel product
    • Algemeen
      • Virtueel – Bijvoorbeeld digitale tickets die klanten kunnen uitprinten
      • Downloadbaar – Je kunt ook aangeven of een product downloadbaar is. Het is dus mogelijk om bijvoorbeeld E-books of documenten die klanten kunnen downloaden te verkopen. 
      • Reguliere prijs
      • Kortingprijs – Je kunt hier eventueel de datum invoeren van begin tot einde van de korting
      • BTW status
      • Belastingklasse – Hiermee kun je een product belastingvrij maken, of bijvoorbeeld instellen dat dit product in plaats van 21%, 6% belasting heeft. De belastingtarieven moeten wel ingesteld zijn via WooCommerce -> Instellingen -> Belasting. 
    • Voorraad
      • SKU – Voorraadbeheer eenheid), en uniek nummer welke o.a. in de detailhandel gebruikt wordt om een product te identificeren (vaak verschillend per kleur, maat, gewicht,etc).
      • Voorraad beheren? – als je deze aanzet gaat WooCommerce je voorraad in de gaten houden. 
      • Voorraadhoeveelheid – Hoeveel heb je er nu op voorraad? Als er een bestelling geplaatst wordt dan pas WooCommerce de voorraad zelf aan
      • Nabestellingen toestaan? – Kun je een product zelf nabestellen? Dan is dit misschien een handige optie om aan te zetten.
      • Voorraadstatus – Is deze “Op voorraad” of “Uitverkocht” ?
      • Individueel verkocht – Klanten mogen dit product maar 1 keer bestellen
    • Verzendmethoden
      • Gewicht (kg) – Gewicht van product / doos
      • Afmetingen (cm) Afmeting van product / doos
      • Verzendklasse – De klasse die je wilt gebruiken. Deze kan je instellen WooCommerce -> instellingen -> Verzendmethoden
    • Gerelateerde produceten
      • Up-sells – Producten die je aanbeveelt i.p.v. dit product
      • Cross-sells – Producten die je aanbeveelt op basis van dit product
      • Groeperen – Maak dit product onderdeel van een gegroepeerd product
    • Eigenschappen – Deze opties komen (later) in de masterclass tutorials aan bod!
    • Geavanceerd – Deze opties komen (later) in de masterclass tutorials aan bod!
  • Gegroepeerd product – Deze opties komen (later) in de masterclass tutorials aan bod!
  • Extern/Affiliate product – Deze opties komen (later) in de masterclass tutorials aan bod!
  • Variabel product – Deze opties komen (later) in de masterclass tutorials aan bod!

Korte omschrijving

Een korte omschrijving van het product. Deze komt direct onder de prijs te staan.

 

Reacties

Hier komen reviews van bezoekers/ klanten op binnen. Je kunt eventueel deze ook zelf maken als je dat zou willen. Mensen kunnen minimaal 1 ster en maximaal 5 sterren en een verhaaltje plaatsen. Jij kunt deze verhaaltjes hier verwijderen, aanpassen, reageren op reviews of als spam aangeven.

 

 

We zijn nu bij de 2e rij aangekomen, rechts bovenin:

Publiceren

Bekijken via de knop “Wijzigingen bekijken” alvast hoe dit product eruit ziet voordat je het daadwerkelijk live zet

Je kunt hier ook de status wijzigen van “Gepubliceerd” naar “Wachten op review” of “Concept”. Wachten op review zullen we niet zoveel gebruiken. Als de status op Concept staat is het product simpelweg nog niet te zien in de webwinkel.

Je kun de Zichtbaarheid ook aanpassen naar: openbaar, Bescherm met wachtwoord en privé.

Ook kun je de datum en tijdstip aanpassen van wanneer dit product geplaatst is

Geef via Productzichtbaarheid aan hoe een product gevonden kan worden. Standaard kan dat via de catalogus en via zoeken. Je kunt ook één van beide kiezen of deze op verborgen zetten. Als je voor de laatste optie kiest is het product niet te vinden, maar zou je bijvoorbeeld wel een link naar iemand kunnen sturen zodat diegene wel bij het product kan.

Je kun via “Kopiëren naar een nieuw concept ” en kopie maken van dit product (De kopie komt op concept te staan dus je hebt niet zomaar 2x hetzelfde product in je winkel)

Als je op “In de prullenbak” klikt wordt het product verwijderd.

Tot slot een hele belangrijke knop: Bijwerken. Elke keer als je iets veranderd op de pagina moet je op “Bijwerken” klikken om dit op te slaan en dus ook zichtbaar te maken voor bezoekers van je webwinkel.

 

Productcategorieën

In de FAQ die hierna komt wordt uitgelegd hoe je categorieën aanmaakt. Door op “+ Nieuwe categorie toevoegen” te klikken kun je hier ook snel en eenvoudig een categorie aanmaken. Door een vinkje in het vierkantje voor de categorie te zetten plaats je het product in deze categorie.

 

Producttags

Dit zijn trefwoorden en een beetje te vergelijken met categorieën. Echter wil je een product niet in alle denkbare categorieën stoppen, maar tags wel. De tags worden weergegeven op de productpagina. Wanneer een bezoeker klikt op één van de tags zullen alle producten met die specifieke tag worden weergegeven op nieuwe pagina. Ook worden product tags gelezen door zoekmachines.

 

Productafbeelding

Stel hier de belangrijkste foto van het product in. Deze is vervolgens te zien op eventuele verzamelpagina’s en is één van de eerste dingen die een bezoeker ziet als hij op je product klikt. In dit soort gevallen zeggen foto’s meer dan 1000 woorden, dus zorg voor mooie en professionele afbeeldingen.

 

Productgalerij

Heb je naast je hoofdafbeelding nog meer afbeeldingen om aan je bezoekers te laten zien? Dan kun je deze hier kwijt. Zorg ervoor dat de Productafbeelding die we in het vorige punt hebben besproken hier niet in stopt. Deze wordt namelijk meegenomen in de galerij.

afbeeldingen

Als je op een afbeelding klikt ziet dit er als volgt uit:

afbeeldingen2

Categorieën

productcategorieen

  • Naam – De naam van de Categorie
  • Slug – In dit geval bijvoorbeeld: koffie, dan vindt je de categorie op www.domeinnaam.nl/koffie  Dit is dus erg goed voor de SEO
  • Hoofd – Op deze manier kun je een categorie weer in een andere categorie zetten. Zo maak je dus subcategorieën. In de afbeelding hierboven zie je duidelijk dat dit gebeurd is. Koffie Accessoires en Thee Accessoires zitten in de categorie Accessoires.
  • Beschrijving  – Een beschrijving van de categorie.
  • Weergavetype – Deze kun je het beste op Standaard laten staan. Dit wordt (later) in de masterclass tutorials duidelijk gemaakt.
  • Thumbnail – Voeg een afbeelding aan deze categorie toe

Tags

Dit zijn trefwoorden en een beetje te vergelijken met categorieën. Echter wil je een product niet in alle denkbare categorieën stoppen, maar tags wel. De tags worden weergegeven op de productpagina. Wanneer een bezoeker klikt op één van de tags zullen alle producten met die specifieke tag worden weergegeven op nieuwe pagina. Ook worden product tags gelezen door zoekmachines.

producttags

Je kunt hier de naam invoeren, de slug (Bijvoorbeeld www.domeinnaam.nl/koffie) en de beschrijving van deze tag.

Eigenschappen

Met eigenschappen kun je extra productgegevens definiëren, zoals maat of kleur. Dit is vrij complex en behandelen we later in de masterclass tutorials. Tot die tijd raden wij aan als een product uit bijvoorbeeld 2 kleuren bestaat dit in 2 losse producten te plaatsen of even aan ons te vragen.