Kleuren op je website

Op ons Facebook pagina heb je laatst al het één en ander kunnen vinden over welke emoties bepaalde kleuren oproepen. Je kunt kleuren op veel verschillende manieren inzetten en er is een reden waarom er in de kunst zoveel op kleur wordt ingespeeld. Niet dat het perse erg moeilijk is, het is een tijdrovend klusje om de juiste samenstelling te maken. Dit gaat met een goede smaak (om het zomaar even te noemen) sneller, maar hoeft niet beter te zijn.

Hoe kleur jij je website? Exact hetzelfde als je huisstijl of iets totaal anders. Vaak wordt geacht dat je een bepaalde kleur constant terug moet brengen. Bij Webtrompet hebben wij dat inderdaad gedaan. De oranje kleur van ons logo komt vaak terug. Dit kunnen complete banners zijn, maar ook juist de kleine details die het afmaken. Op de websites zijn het meer de kleine dingetjes en proberen we toch ook mee te gaan met feestdagen, seizoenen, gebeurtenissen, etc om ons site te kleuren.

Bij Smartin.nl (de ontwikkelaar van Webtrompet) is dit weer een ander verhaal. De kleur paars van het logo komt nauwelijks terug. Toch is er wel degelijk over de kleurstelling nagedacht. Het logo valt namelijk goed op bij de donkere achtergrond. Niet alleen het logo is deel van deze huisstijl, maar ook de andere kleuren. Er wordt dus erg veel gespeeld met de verschillende contrasten. We hebben niet alleen een felle kleur op iets donkers gezet, ook net andersom is vaak het geval. Donkere tekst op een witte achtergrond en een paars logo op een donkere achtergrond.

Kleuren hebben in de vormgeving, dus ook je website, verschillende functies. Het kan er voor zorgen dat de juiste samenstelling een professioneel uiterlijk wordt. Het kan er voor zorgen dat bijvoorbeeld tekst goed leesbaar wordt en het zorgt er voor dat het bepaalde gevoelens oproept.

kleurenWanneer iets er professioneel uitziet heeft met meerdere factoren te maken. Kleuren moeten niet vloeken en het geheel moet verzorgd zijn. Haastige vormgevers klusjes is dus nooit een goed idee. Op internet is ook veel te vinden over kleurencombinaties. Ik heb een opleiding tot mediavormgever gedaan waardoor ik ook een aantal boeken met over kleursamenstellingen heb. Heb je voor je website of webwinkel eenmaal een mooie samenstelling nodig dan zou ik het internet eens afspeuren. Loop je hier toch vaker tegen aan, er zijn heel veel handige boeken op dit gebied!

Ook moet je altijd aan de leesbaarheid denken. Rood is bijvoorbeeld een kleur die erg moeilijk leesbaar is. Let ook op de lettergrootte en de afstand tussen letters, woorden en zinnen. Dit heeft dan misschien niks met kleur te maken, maar is ook zeker een taak voor een vormgever. Het is daarnaast zeer verstandig om linkjes een andere kleur te geven. Je kunt de standaard kleur instellen, de kleur voor als er al eens op is geklikt en de kleur voor als je over een link heen gaat zonder te klikken. Persoonlijk kies er er vaak voor om niet de kleur te veranderen als er al eens op de link is gelinkt.

Als laatste geeft een kleur een bepaald gevoel. Dit hebben we afgelopen tijd op Facebook laten zien:

Bruin
aards, stabiliteit, stijlvol, compleetheid

Wit
neutraal, onschuld, eenvoud, licht, neutraal, tijdloos

Groen
natuur, vrede, ontspanning, vrije tijd, kalmte,

Grijs
emotieloos, saaiheid, stijlvol, ouderdom

Zwart
autoriteit, macht, tijdloos, elegantie, dood, rebellie

Blauw
kalmte, fris, vreedzaam, technisch, formeel, zakelijk, wijsheid, stabiliteit, betrouwbaar, oneindigheid, kou, waarheid, helderheid, macht

Oranje
Holland, feestelijk, vreugde, inspirerend, smakelijk, interessant, actief, warmte, stimulatie, Flot

Geel
verwarmend, licht, stimulatie, helderheid, vrolijk, opgewektheid, speels, nieuwsgierigheid, energie

Rood
actie, dynamiek, vitaliteit, levendigheid, romantiek, liefde, warmte, energie, kracht, gevaar, gebiedend, aggresief

Paars
melancholiek, luxe, intelligentie, magie, ijdelheid, artistiek, spiritualiteit, verfijning

Laat een reactie achter