Een kortingscode voor je webwinkel

Waar kun je kortingscodes voor inzetten en werkt dit echt?

In het barcodewebwinkelsysteem bestaat de mogelijkheid kortingscodes in te stellen. Je kunt op deze manier heel eenvoudig een korting aan een bepaalde code koppelen.

  • Je kunt kiezen uit een kortingspercentage: bijvoorbeeld 10% korting;
  • Je kunt een vast bedrag aan korting kiezen: bijvoorbeeld 5 euro korting;
  • En je kunt gratis verzendkosten als korting geven.

In de meeste gevallen zie je dat bedrijven kiezen voor 1 kortingscode die ze op hun reclame uitingen plaatsen. Dit doen zij om verschillende redenen. Stel, je wilt voor elke klant een unieke kortingscode. Je verspreidt dit via een reclamefolder over 10.000 huishoudens. Dan betekent dit dat je eigenlijk 10.000 unieke folders nodig hebt. Er zijn tegenwoordig natuurlijk slimme printers die oplopende nummers of random getallen achteraf op de folder kunnen printen, maar de techniek is nogal prijzig. Veel grote bedrijven kiezen daarom ook gewoon voor 1 code, bijvoorbeeld: Zomer2016.

Alleen voor nieuwe klanten?

Je kunt ook vaste klanten een eigen kortingscode geven. Zo hebben we een voorbeeld gezien waarbij elke vaste klant een eigen code kreeg die ze onbeperkt konden gebruiken. Ze kregen in het begin 5% korting, en toen een klant nog meer bestellingen plaatste maakten ze er een korting van 7% van.

Je kunt kaders instellen. Hoe vaak mag een korting gebruikt worden? Bijvoorbeeld: De eerste 10 mensen die een bestelling plaatsen met kortingscode: Winter – krijgen 25% korting!

Bij Webtrompet:

Kun je bepaalde producten uitsluiten of juist aangeven voor welke producten deze korting alleen geldig is. Ditzelfde is ook op een complete categorie mogelijk. Ook kun je aangeven hoeveel de klant minimaal of maximaal besteed moet hebben om recht op de korting te krijgen. Bij Webtrompet kun je ook instellen op welke datum de actie begint en afloopt zodat je dit niet zelf in de gaten hoeft te houden.

kortingscode

Werkt een kortingscode echt?

Natuurlijk is er nog 1 heel belangrijk punt: Werkt dit ook echt? Je kunt natuurlijk ook gewoon een bepaald product sowieso een korting voor iedereen geven. Of bijvoorbeeld: In de hele maand december betaalt u geen verzendkosten.

Je kunt een pagina aanmaken. Bijvoorbeeld: www.webtrompet.nl/actiekorting en hier standaard een code neerzetten. Zie het als een soort bedankpagina. Zodra mensen zien dat ze een code kunnen invoeren kijken ze vaak even op Google. Als ze dan binnen komen op deze pagina hebben ze het idee moeite voor de korting gedaan te hebben. Op deze manier vindt de klant dat hij hem ook echt verdiend en vergeet hij vaak dat eigenlijk iedereen dit kan. Je kunt ook nog een stapje verder gaan door bijvoorbeeld een puzzel of vraag te maken. Iedereen met een goed antwoord krijgt de code.

Bewezen is dat gerichte acties het beste werken. Doe dus niet 15% korting op de hele collectie voor een heel jaar, maar bijvoorbeeld alleen op de categorie herenschoenen voor 1 maand.

Ook zijn er verschillende websites die graag je kortingscode opnemen. Zij kunnen dit ook delen in hun nieuwsbrieven en social media. Wees hier wel voorzichtig mee. Sommige van deze bedrijven laten kortingscodes op de website staan terwijl deze al afgelopen zijn. Dit is dan weer erg klantonvriendelijk.

Laat een reactie achter