De perfecte landing page

Een landing page kan vele voordelen hebben als het gaat om de promotie van je bestaande website of webwinkel. Een landins page wordt deels of geheel als een soort spinnenweb gebouwd om de originele site. Het doel ik om een groter publiek op je website te krijgen.

De vraagt blijft natuurlijk altijd hoe groot de kans op succes is. Je kunt via Google een Adwords campagne aanmaken. dit noemen we SEA, je betaald dan voor een advertentie en kunt heel gericht aangeven wie de advertenties kunnen zien(man/vrouw/leeftijd/locatie). Dit wordt ook vaak door marketeers gedaan i.c.m. een landins page.

Enkele voordelen van een landing page zijn:

  • Mensen die reclame in de zoekresultaten negeren komen toch op je landing page
  • Een landing page kan 100% aansluiten bij je advertenties waardoor mensen minder snel afhaken
  • Het is goedkoper dan Adwords, maar een combinatie kan juist wel heel sterk zijn
  • Je kunt een bezoeker, bij een goede landing page, heel erg enthousiast maken voor de producten en/of diensten die je aanbied

In de laatste zin lees je tussen neus en lippen door “bij een goede landing page” Hoe maak je dit? Een website bouwen kan iedereen, maar je moet bij een landing page rekening houden met twee aspecten.:

  1. Denk sterk aan de SEO, je moet goed vindbaar zijn in de zoekmachines
  2. Teksten moeten de bezoekers goed aanspreken en zorgen voor vertrouwen en een WAUW gevoel geven

Deze twee punten waren eerder erg moeilijk in één website te proppen. Teksten worden door zowel een robot (Google/andere zoekmachines) als echte mensen (je bezoekers) gelezen. Dit was best pittig, maar gelukkig waren er allemaal trucjes om de zoekmachines voor de gek te houden. Google die vooral in Nederland toch het meeste gebruikt wordt heeft de laatste jaren verschillende updates doorgevoerd. Dit heeft een mooie resultaat opgeleverd want Google leest je website tegenwoordig bijna identiek aan je bezoekers. Kortom: geen gekke trucjes meer, maar wat dan wel? Google weet wanneer een tekst goed en waardevol is. Schrijf je dus een stuk ondoordachte en slechte tekst dan wordt je website minder goed geïndexeerd. Denk je na over wat je schrijft, doe je misschien zelfs gedegen onderzoek over wat je schrijft dan weet Google dat dit kwaliteitscontent is waardoor je juist weer veel beter wordt geïndexeerd. Teksten puur voor de SEO schrijven werkt dus niet meer! Natuurlijk is het nog wel steeds van belang een nette website op te zetten. gebruik kopteksten, geeft je afbeeldingen alt attributen, etc.

Een landing page maken

Er zijn verschillende manieren voor het maken van een landing page. Elke manier heeft in principe het doel om bezoekers warm te maken voor een product of dienst en deze tot actie over te laten gaan. Dit kan beteken dat de bezoeker naar de website van een bedrijf wordt geleid met nog meer informatie. Dan kan ook betekenen dat bezoekers een contactformulier kunnen invullen. Als de bezoeker maar een actie onderneemt, het liefste in de vorm van contact.

Een landing page moet vertrouwt overkomen. Als deze vooral linkt naar een bestaande website is het aan te raden het uiterlijk over te nemen. Bezoekers hebben dan niet zo snel het gevoel dat ze zomaar naar een andere website worden geslingerd. Dit laatste kan argwaan opwekken wat we juist niet willen bereiken. Als een bezoeker binnenkomt moet er direct een duidelijk tekst en een call-to-action button te zien zijn. De tekst gaat over één van je producten of diensten. Als voorbeeld stellen we even dat je een bloemenzaak hebt. Je doet eigenlijk alles wat met bloemen, planten, etc te maken heeft, zoals:

  • Leuke boeketjes om op verjaardagen te geven
  • Rouwboeketten
  • Trouwboeketten
  • Potgrond
  • Voeding
  • etc.

Onderstaande zou dan een landing page kunnen zijn voor je bloemenzaak:

voorbeeld landingspage

Op de bestaande website wordt al gesproken over de verschillende boeketten (rouw, trouw etc.) op je landing page zou je dus je producten op een hele nieuwe manier kunnen belichten. Dit hoeft natuurlijk niet, maar zorgt simpelweg voor een groter bereik. Maak wel altijd nieuwe teksten en kopieer deze nooit van je bestaande website! Je komt op de website binnen en ziet direct waar het over gaat. Je ziet in het middens een roos en al snel zal de tekst “Het is weer tijd voor rozen…” opvallen. Onder de afbeelding van de roos gaat de tekst verder en zie je een mooie button. Als je hier op klikt ga je naar het bestelformulier van de originele website.

Het nadeel van dit voorbeeld is de weinige tekst.

Een Ander vorm van landing page

Dit is wat je vaak bij Apple ziet. één complete pagina voor één specifiek product. In het geval van Apple hebben ze dit niet op een losse website gedaan, maar op hun eigen domeinnaam. Apple hoeft dan ook niet meer zoveel te doen omtrent de SEO. Zij gebruiken deze pagina puur om een product te verkopen. Ook bij bedrijven zoals Heineken komen we dit soort landing pages bijna standaard tegen bij nieuwe producten zoals de hieronder te zien is. Heineken introduceert hun nieuwe product: 0.0 Alcoholvrij bier.

printscreen landingspage heineken

 

Zelf een Landing page maken

Vaak wordt Webtrompet gebruikt om een landing page te maken. Ook kunnen hiervoor andere systemen gebruikt worden. Met Webtrompet kun je eerst de website helemaal bouwen totdat jij (en eventueel je klant) 100% tevreden zijn. Daarna upgrade je naar een website pakket voor €8,- per maand. Je krijgt dan een eigen .nl / .eu / .be / .de domeinnaam waardoor je website pas echt goed geïndexeerd wordt!

Systemen zoals Webtrompet worden hiervoor vaak gebruikt omdat de prijs “All in” is en je snel een website gemaakt hebt. Aangezien het vooral zoveel mogelijk nabouwen van de bestaande website is moet de meeste aandacht en tijd naar teksten uitgaan. Bekijk hieronder ook de video waarin we binnen 11 minuten en 9 seconden een complete landing page maken in het systeem van Webtromopet! We maken een een landing pages voor het (fictieve) bedrijf : Gazellig. Het logo hebben we zelf ontworpen en de foto’s zijn vrij te gebruiken stock foto’s die van de website Pexels zijn gebruikt.